Rotterdam voor 7BKZ, 7BTB, 7BKD

Ze moesten hiervoor rekening houden met het budget, de tijdspanne en een brede waaier aan activiteiten. Wanneer ieder groepje z'n suggestie op punt stond, was het tijd om de andere groepjes te overtuigen. Aan de hand van een stemming viel Rotterdam uit de bus.

Op 20 en 21 juni konden ze dan eindelijk hun project realiteit zien worden. Met de trein vertrokken de drie klassen naar de Nederlandse havenstad. Als eerste activiteit stond een actionbound op het programma, d.i. een stadsspel waarbij de leerlingen aan de hand van hun gsm door de stad geleid worden en allerlei raadsels moeten oplossen. Op deze manier zagen ze enkele toeristische toppers zoals de oude haven, de kubuswoningen, de markthal, de Koopgoot, de Euromast... Om de hongerige magen te stillen gingen ze aan boord van de Pannenkoekenboot. Op de koop toe kregen ze ook nog een tochtje door de haven voorgeschoteld.

's Avonds was het dan tijd om de kennis van de leerlingen te testen. Tatiana Rahoens had zelf een quiz in elkaar gestoken met een mix van algemene kennisvragen over Rotterdam, doe-opdrachten en vragen over leerlingen en leerkrachten.
Vrijdagochtend werden de leerlingen opgesloten in een escaperoom. Nadat de meeste groepen ontsnapt waren, was het tijd om de stad op eigen houtje verder te verkennen en de vele winkels een bezoekje te brengen.

Moe maar voldaan zat de tweedaagse er op, maar ook de laatste echte schooldag binnen hun schoolcarrière op het Bernardustechnicum.