Europees uitwisselingsproject FinGerBel

In het kader van het Europees uitwisselingsproject FinGerBel gaan 6 leerlingen uit de richtingen Industriële wetenschappen, Elektriciteit-elektronica, Elektromechanica en Mechanische vormgevingstechnieken van 7 maart tot 14 maart op uitwisseling naar Finland. Samen met Duitse en Finse leerlingen zullen zij er workshops volgen en goede praktijken leren kennen.

Dag 1 & 2: we zijn zaterdag vroeg vertrokken in oudenaarde richting Zaventem om daar het vliegtuig te nemen naar Finland. Zaterdagavond zijn we aangekomen in Helsinki en hebben we overnacht in het cheap sleep hotel. Zondag ontdekten we in de voormiddag met een gids Helsinki. Zondagnamiddag hadden we vrij en hebben we ons kunnen ontspannen. Nu zijn we klaar om te vertrekken naar Joensuu.

Dag 3 & 4: maandag was opnieuw een reisdag. We verplaatsten ons met de trein van Helsinki naar Joensuu. De 4 uur durende treinrit leidde ons door het Finse landschap op weg naar de echte stage. Siebe verwoord het op deze manier.
Today on 10 march we first met up at the breakfast. After this we got into class with the Finnish and the German people. First we introduced ourselves, then we started to work on the flag we had to do at home. One group did the flag holder and the other got some time to overwork the design of the flag. Then we ate lunch. After this we got to the John Deere factory. The host just gave us a tour around the factory. At the end we had some free time and got all together to the coffee house in the central of Joensuu.

Dag 5 en 6: we zijn de dag gestart met een lekker ontbijtje en een goed humeur. Daarna zijn we rechtstreeks naar de werkplaats gegaan waar we de voorbije dagen de workshops volgden. We hebben verder gewerkt aan onze vlag en leerden hoe de computerprogramma’s en de draaibanken werkten.
Hierna volgde een rondleiding en uiteenzetting over wat de Riveria school aan te bieden heeft. Doordat het bedrijfsbezoek aan Abloy afgelast werd, hadden we even vrij en besloten we me de hele groep (Finse, Duitse en Belgische) studenten te gaan bowlen.