3de graad Landbouw op bezoek in de Moezelstreek

Gisteren vertrokken de leerlingen van de 3de graad landbouw richting Moezelstreek.
Onderweg maakten we enkele tussenstops met onder meer een bezoek aan de firma Joskin. Zij leveren in meer dan 60 landen diepladers, kipwagens, bemestingsinjectiesystemen, ...
Het hele productieproces werd ons van A tot Z uit de doeken gedaan.
's Middags kozen we voor de rust en brachten we een bezoek aan de militaire begraafplaats Henri Chapelle. Het deed ons stilstaan bij de gruwel van het verleden alsook die van het heden...
Daarna werden we vriendelijk ontvangen op het melkveebedrijf van de familie D'Haene.
Oud-leerling Kris en diens vrouw Nele baten een bedrijf met 130 koeien uit in de regio Elsenborn. Zij leerden ons meer over het melken met carrouselsysteem...
Vandaaruit trokken we verder naar onze uitvalsbasis deze week. Naar goede gewoonte werden we in Weinguthotel Sankt Michael door de heer des huizes met open armen ontvangen en konden we genieten van een overheerlijk 3 gangenmaal...
Het belooft alvast een boeiende en leerrijke week te worden.

Dag 2:

Na een stevig ontbijt is de groep opnieuw klaar om op ontdekkingstocht te gaan... .
Onze eerste halte, Hoffladen Zimmer, ligt op een half uurtje rijden van ons hotel.
Deze Zwitserse inwijkelingen hebben een passie voor vleesvee en vleesverwerking alsook met oog voor de duurzame, regeneratieve landbouw. In hun top 3 van runderrassen kunnen we Limousin, Charolais en Blonde d'Aquitaine terugvinden. In hun hoevewinkel verkopen ze hun verwerkte producten zoals overheerlijk lunchworst, côte à l'os,... .
Tijdens de middagpauze genoten we van een overheerlijke lunch in Traden-Trabach. Dit pittoreske stadje geeft je de indruk dat je er al snel doorheen bent gewandeld doch was het in de 19de eeuw, na de Franse stad Bordeaux, het grootste wijnhandelscentrum in Europa én was het de 2 Duitse stad die over elektrische straatverlichting beschikte.
Na de middag werden we verwelkomd door 2 vrolijke Nederlanders op het Demterhof Breit te Wittlich. Dit is een onderneming die voornamelijk inzet op biologisch-dynamische landbouw... Dit gaande van mobiele kippenstallen tot Community Supported Arigulture... Alle producten worden verkocht in hun prachtige biowinkel.

Dag 3:
Mens sana in corpore sano werd de leuze van de dag. Omstreeks 9u vertrokken 50 leerlingen en hun begeleiders met de fiets richting een geitenbedrijf in het Eifelgebied. Na een paar stevige beklimmingen kwamen we op het Vulkanhof aan. Dagelijks worden er hier zo'n 127 geiten gemolken. Die geitenmelk wordt verwerkt tot niet gepasteuriseerde zachte en harde kazen of ijsproducten.
Na de proeverij bezochten we kort een maare aan de Römerberg, die samen met het Pulvermaar en de Ströhnen Märchen, deel uitmaakt van een vulkaangroep.
Via de Mare-Moselradweg keerden we opnieuw huiswaarts
Deze sportieve tocht van meer dan 70 km was een test op inzet en doorzettingsvermogen... Alle leerlingen slaagden met grote onderscheiding en werden daarom beloond met een bezoek aan de wijnkelder van Michaël Quint.

Dag 4 & 5:
We maakten de stramme spieren los met een wandeling door de wijngaarden van Michael Quint en namen een leuke groepsfoto aan de Großer Herrgott.
Het befaamde uitzichtpunt van Wintrich...
Daarna ging het richting Bernkastel-Kues met haar bekende Rathaus en waar teveneens ook het smalste huisje van Duitsland te bewonderen valt...
Uiteraard verliezen we ook ons studiedomein niet uit het oog en maken we de oversteek naar Luxemburg...
Op het programma: een bezoek aan Luxlait... een coöperatieve samenwerking tussen verschillende melkboeren.
Dit bedrijf produceert op grote schaal boter, yoghurt, ijs,... die ze dan verdeelt naar verscheidene supermarkten waaronder Auchan, Carrefour, Delhaize,... .
Na Luxlait ruilen we de iets kleinere bedrijven in voor bedrijven met zo'n 500 tot zelfs 3000 runderen. De passie waarmee de heer Vaessen, een voormalig dierenarts, onze groep toespreekt zet een positieve toon en hij herhaalt nogmaals welke 5 pijlers noodzakelijk zijn om
een goed draaiend landbouwbedrijf te runnen.
Het bedrijf van de familie Weiss was de absolute kers op de taart... 3000 runderen, waarvan 1400 melkkoeien, vinden er onderdak.  Zo'n grote hoeveelheid vee zorgt natuurlijk ook voor heel wat mest en daarvoor zijn hun biogasinstallaties dan ook de perfecte oplossing. De familie Weiss voorziet op die manier het volledige dorp van energie.
Op het vleesveebedrijf van Michaël Gallet werden we meegenomen voor een tocht door de velden.
Hier leerden we over het Belgisch Wit-Blauw en hun optimale genetica. Nadien verwende de vrouw des huizes ons met een verse eierwafeltjes...
Als afsluiter brachten we een bezoek aan het schapenbedrijf van Peter De Cock in Acrémont. Van heinde en verre komt men hier om dit historische ras Belgische schapen te aanschouwen...
Het rattenstaartschaap is uniek in z'n soort en de 270 stuks grazen hier zorgeloos in de weide...
De voorbije week vloog voorbij...