2de graad: Houttechnieken

Studieprofiel

Houttechnieken is een praktijkgerichte studierichting op technisch niveau met een basis algemene vorming. Een mengeling van technische en praktische vorming leidt jou op tot een vakman met capaciteiten voor leidinggevende taken in de houtindustrie.

Je doorloopt het productieproces van opmeting tot uitvoering. Een eenvoudig idee kan zo uitgroeien tot een volwaardig project waarin vormgeving en alle aspecten van het construeren aan bod komen.

De computer wordt in dit proces geïntegreerd. Je leert werken met traditionele en computergestuurde machines (CAD, CAM,CNC). Je krijgt inzicht in de verschillende houtsoorten en aan de hand van labo’s leer je het materiaal grondig kennen. Zo kan je een verantwoorde keuze maken van technieken, gereedschappen en materialen.

Je start met het maken van eenvoudige voorwerpen zoals een kapstok, krantenbak, werkbak maar al vlug leer je ramen, deuren en meubelen maken. 

Wie kan starten

Leerlingen uit de basisoptie bouw- en houttechnieken hebben de logische vooropleiding. Deze voorkennis is niet noodzakelijk op voorwaarde dat je beschikt over de nodige vaardigheden en interesse.

Profiel

  • Je beschikt over een goede handvaardigheid en een voldoende technische aanleg.
  • Je werkt nauwkeurig en hebt oog voor detail om de praktijkoefeningen succesvol uit te voeren.
  • Je hebt belangstelling voor technologie en technieken, in het bijzonder in het vakgebied hout.
  • Je hebt een voldoende sterk analytisch vermogen om de theoretische basiskennis te verwerven.

Wat erna

Na de tweede graad is de voortzetting van de studierichting het logische vervolg.

Wil je kiezen voor een minder theoretische richting, dan is de beroepsopleiding houtbewerking de meest logische keuze.

Een overgang naar een studierichting van een ander domein in het Bernardustechnicum is minder logisch omdat je theoretische achtergrond en / of praktische verwerking van die specifieke richting in de tweede graad hebt gemist.

Tip: Op het niveau van de Bernardusscholen werden de overgangen tussen de verschillende studierichtingen in kaart gebracht.