Samen school maken

LEERKRACHTEN EN DIRECTIE OUDERRAAD LEERLINGENRAAD OUD-LEERLINGEN (alumni)

We beschouwen de leerlingen en de ouders als onze belangrijkste partners.

De leerling staat centraal en de leerkracht doet er toe. We organiseren een kennismakingsavond in september en zien elkaar tijdens oudercontacten doorheen het jaar. We hechten veel belang aan samen in verbinding blijven, daarom dat we volop inzetten op digitale communicatie via verschillende kanalen.

Leerkrachten

Contact opnemen met een leerkracht?

Je kan steeds elke leerkracht bereiken via zijn smartschool-account of via een mailtje naar: voornaam.familienaam@bernardusscholen.be

Leerkracht aan het werk

Als school vinden wij het belangrijk dat alle personeelsleden bij het pedagogisch beleid betrokken zijn.

• Iedereen is dus mee verantwoordelijk voor de opvoeding en de opleiding van onze jongeren.
  • Daarom willen wij als één team enthousiasme en bezieling uitstralen.

Spreekt dit jou aan en wil je er graag bij horen, kijk dan eens bij vacatures.

Directie

De gegevens om de directie te bereiken vind je hier.

Leerlingenraad

Overleg tussen leerlingen en school

De leerlingenraad van het Bernardustechnicum bestaat uit een bont gezelschap enthousiastelingen. Leerlingen en leraars bundelen de krachten om het leven op school zo prettig mogelijk te maken. We dagen jullie sportief uit door voetbal- en pingpongtornooien te organiseren; bij goed weer zetten we matchen op de speelplaats op touw. We zorgen voor entertainment door initiatieven als Dikke Truien Dag, Valentijn en Halloween in de kijker te zetten. Wordt het warmer, dan organiseren we pop-upmiddagmalen op de speelplaats – sfeer verzekerd! Wordt het kouder, dan kunnen jullie erop rekenen dat wij de temperatuur laten stijgen, bijvoorbeeld door muziek op de speelplaats te draaien, door gezellig een film te vertonen in ons eigen lokaal, of door een lekkere kom warme soep te verkopen…

Overigens: alle opbrengsten van verkopen gaan naar een zelfgekozen goed doel. We hebben namelijk ook de ambitie om het verder te schoppen dan een feestcomité. We trachten daarbij rekening te houden met wat er leeft in de maatschappij en op onze school – zo is er de laatste jaren groeiende aandacht voor het mentale welzijn van jongeren. Om die reden organiseren we telkens heel wat activiteiten in het kader van Rode Neuzen Dag. We doen mee met acties tegen pesten, we zetten Bednet in de spotlights. We hebben ook oog voor de schoolse behoeftes van leerlingen: we zorgen er bijvoorbeeld voor dat leerlingen inspraak krijgen waar mogelijk bij de examenroosters, of we zijn spreekbuis naar directie toe als het gaat over de 100 dagen.

De leerlingenraad vind je op de drie grootste campussen van onze school: in Hoogstraat 20 gaan de eerstes en tweedes aan de slag, op Gelukstede lopen heel wat gemotiveerde ‘leerlingenraders’, en ook op de hoofdcampus in Hoogstraat 10 kom je tenslotte een levendig team tegen.

Alle groepen staan onder begeleiding van al even enthousiaste leerkrachten, die op regelmatige basis met elkaar overleggen. Je weet ons dus te vinden… Hopelijk tot gauw!

Ouderraad

Samen school maken is ook overleg tussen school en ouders, om dit te realiseren zijn er naast de oudercontacten ook een ouderraad.

• Jouw ouders hebben de mogelijkheid om lid te worden van de ouderraad.
  • De ouderraad is een van de overlegorganen die de directie adviseren bij het schoolbeleid. In een kritische, maar constructieve geest, bekijken ouders samen met de directie de schoolwerking.
  • De directie informeert de raad grondig over het schoolbeleid en luistert hoe ouders bepaalde maatregelen of initiatieven ervaren. De ouders brengen ideeën aan en spelen eventuele bekommernissen en problemen door aan de directie.

Je kan de ouderraad bereiken op: ouderraad.bt@bernardusscholen.be.

Dit is de editor

Oud-leerlingen (alumni)