ERASMUSPROJECT: FINGERBEL 2.0

De 6de jaars van Industriële wetenschappen, Elektromechanica en Elektriciteit-Elektronica zijn deze week op uitwisseling naar Finland voor het Erasmusproject FINGERBEL 2.0.

Verslag geschreven door Wout Vermang en Wout Wieme:

Op vrijdag 17 maart om 7:30 vertrokken we met de trein richting luchthaven Zaventem om via Amsterdam naar Helsinki te vliegen. We kwamen aan in Helsinki rond 18:30 u. en gingen rechtstreeks naar ons hotel “Arthur”. Met knorrende magen gingen we naar een typisch fins restaurantje en aten we lekkere pizza’s .

De 1ste dag startte met een lekker uitgebreid ontbijt. Daarna verkenden we de stad gedurende 2,5 uur met een gids. De tour startte op het senaatsplein waar de kathedraal, het parlementsgebouw en de universiteit van Helsinki zich bevinden. Daarna in de richting van de haven en de lokale markt.

De tour eindigde in de bibliotheek van Helsinki, een heel modern gebouw waar je meer kan dan alleen boeken lezen. In deze bibliotheek kan je namelijk verschillende ruimtes huren zoals : een opnamestudio, een keuken, gamerooms, vergaderzalen en zelfs een werkplaats met soldeerapparatuur en een lasercutter.

In de namiddag was er vrije tijd voorzien in de bibliotheek (Central Library Oodi) en het centrum van Helsinki. ‘s Avonds genoten we van een lekkere finse kebab en pizza.

Daarna hebben we de leuke avond afgesloten met een uurtje bowlen.

Op de derde dag namen we afscheid van Helsinki met een wandeling in het park. Om 12.30 u. vertrokken we met de trein richting Joensuu. Door onvoorziene werken op het spoor moesten tussentijds eens overstappen op een bus voor een uurtje. Na iets meer dan 4 uur kwamen we toe aan het station van Joensuu. Eerst verkenden we de bungalows en genoten we van de sauna. Daarna gingen we de stad in en zijn we in een typisch Fins restaurant genaamd gaan eten. Een wandeling door het besneeuwd park bracht ons terug naar de bungalows.

Op de vierde dag zijn we verwelkomd in de school Riveria en ter plaatse kregen we ontbijt gevolgd door een rondleiding in de school. we bezochten meerdere afdelingen zoals: automechanica, houtbewerking, cosmetica, lassen, elektronica, ... toen was het alweer tijd voor de lunch! Vervolgens zijn we gewandeld naar het nabijgelegen bedrijf John Deere. Hier kregen we eerst een uitgebreide presentatie van het bedrijf en over al hun forestry machines die ze ter plaatse maken. Zoals de top bosbouwmachines forwarders en harvesters die massaal ingezet worden voor het kappen van bossen. interessant was de uitleg over hoe ze de CO2-uitstoot willen verminderen tegen 2030 en waarom ze aan ontbossing doen in Finland. Achteraf bezochten we de John Deere forestry machinery fabriek. Met een wandeling door de sneeuw, inclusief sneeuwgevecht kwamen we terug in onze bungalows en genoten van de sauna.

Dag 5, met zon inval werden we in onze bungalow gewekt om ons klaar te maken voor de dag. Een schoolbus bracht ons naar de primaire campus van de Riveria school gebracht, daar werden we begroet met ontbijt. Ditmaal bestond dit uit quiche en porridge en er was een broodje voorzien voor de vegetariërs. Na het ontbijt werden we naar een andere campus gebracht waar we een presentatie kregen over het bedrijf Nature Line Cutlery. De presentatie ging van het productieproces tot over de financiën. Ze produceren voornamelijk recycleerbaar bestek uit 60% hout en 40% biopropyleen. Het hout is volledig afkomstig van resten uit de bestaande bosindustrie. Het zorgt niet voor extra ontbossing in Finland. Het heeft een lagere ecologische voetafdruk. Vervolgens kregen we een rondleiding in de fabriek, waarvoor we eerst een haarnetje moesten aandoen. We zagen alle machines aan het werk, zowel spuitgietmachines en robots die aan automatische inpakking deden. Wegens opgelegde regels mochten we hier geen foto's nemen. Na een licht middagmaal, op nog een andere campus, reden we verder naar Koli richting het Koli nature park. Dit ongelofelijk landschap was de setting voor onze natuurwandeling. De tocht startte aan het exhibitiecentrum, van daar wandelden we naar een heuvel waar we het vierde grootste meer van Finland konden zien. In het terugkeren vonden we dat glijden iets gemakkelijker was dan lopen. Eens terug bij het exhibitie centrum kregen we een film te zien over Koli nature park. Daarna bezochten we het bijhorend museum. Dan was het tijd om de zestig kilometer lange rit terug aan te vatten.

Als laatste activiteit van onze Belgische groep gingen we in de late namiddag op het bevroren ijs van grootste aanliggend meer van Joensuu wandelen en uiteraard maakten we tijd vrij om in de vers gevallen sneeuw te spelen.

De 6e dag van dit unieke Erasmus-project begonnen we met een stevig ontbijt op de Riveria-school. Daarna werden we met de bus naar Kupilka gebracht, een bedrijf dat nuttige voorwerpen zoals lepels, vorken en tassen produceert van herbruikbare en duurzame materialen. Tijdens de rondleiding kregen we de kans om de machines van dichtbij te bekijken, wat zeer leerzaam was. Aan het einde van de rondleiding kregen we een herbruikbare vork en lepel mee.

Vervolgens bracht de bus ons naar Enocell. Na het aangeboden middagmaal bezochten we het bedrijf. Enocell produceert allerlei toepassingen voor de industrie op basis van hout en biomassa. Ze maken onder andere papier van houtsnippers. De afvalstoffen bij dit proces worden verbrand en wekken zo energie op voor dit bedrijf. Deze afvalstoffen willen ze in de toekomst verminderen om nieuwe basisproducten te maken voor elektrische batterijen.

Het bedrijfsbezoek was zeer uniek en leerzaam. Deze speciale en onvergetelijke dag in Finland werd afgesloten met een spelletje bowlen, waardoor deze prachtige ervaring nog mooier werd! 's Avonds hebben we met twee gevonden sleeën de besneeuwde hellingen van het grote concertgebouw, laten we beter zeggen de tribunes, naar beneden gegleden. Wat maakt de gezonde buitenlucht ons toch vlugger moe.

FinGerBel - ErasmusPlus project:

Op de 7e en laatste dag met bedrijfsbezoeken te Finland hebben we een bezoek gebracht bij het kraanbedrijf Mantsinen. Daar kregen we eerst een presentatie over alle verschillende types van kranen die specifiek zijn voor het laden en lossen van schepen in de havens. Ze maken er ook voor Euroports in Antwerpen. Na de presentatie werd er een gedetailleerde rondleiding gegeven waarbij we het hele proces konden volgen van het aan elkaar lassen van het frame, het monteren van de hydraulische cilinders en het monteren van een volledig afgewerkte kraan. Ze bouwen er ongeveer 50 op een jaar. Ze hebben er ook een simulatiecabine om hun klanten op te leiden zonder verspilling van brandstof. Op het einde van de rondleiding mochten we op een afgewerkte kraan naar boven klimmen en konden we ook een kijkje nemen in bestuurskamer van de kraan en in de stoel zitten.

In de namiddag werd er tijd vrijgemaakt voor de leerlingen om een presentatie te maken over deze fantastische week die door de 5 gemengde groepen bestaande uit Finnen, Duitsers en Belgen werden gegeven. Tijdens deze voorstellingen werden de bezochte bedrijven telkens kort besproken, wat we daar zagen en hoe deze bedrijven willen bijdragen aan een lagere CO2 uitstoot.

's avonds hebben we nog een laatste keer kunnen genieten van de sneeuw in Finland en maakten we een iglo. Onze leerkrachten meneer Dejonghe en meneer Neirynck veroverden onze iglo samen met de 2 Duitse leerkrachten.

We kregen ook goed nieuws te horen: de treinstaking werd na 4 dagen afgesloten en alle treinverkeer zou vrijdagmorgen hervatten. Gelukkig, anders zouden we een paar dagen extra moeten blijven, maar dit zou wel geen straf zijn geweest.

Ondertussen, na het stressmomentje van Arthur die zijn portefeuille kwijt was, zijn de leerlingen al onderweg naar huis. Hopelijk kunnen we zonder al te veel vertraging aankomen in Helsinki om op tijd te zijn voor de vlucht van deze avond. Tot volgende week.