Eindreis Tsjechië 6de jaars TSO campus Gelukstede

Dag 1:
Na een lange nachtrit begonnen we de dag met een fotozoektocht in de hoofdstad Praag. De startplaats was het Strahov Monastery bovenop de heuvel en de leerlingen moesten aan de hand van foto's en vragen zich een weg banen naar het belangrijkste plein van Praag met het standbeeld van Johannes Hus.
In de namiddag onder een stralende zon, bij 27°C begon de rondleiding met ervaren gids door de oude en de nieuwe stad van Praag. Onbekende plaatsjes werden ontdekt en uitgelegd.
Om 17.30 u. waren de leerlingen vrij om nog even te genieten van een gezellige avond en van de gastronomie.

Dag 2: Skoda en Prachovsky Skaly
Vandaag zijn we naar Mladá Boleslav gereden, de stad van de 'Skoda-fabriek'. Minstens 1 persoon uit elk gezin werkt bij de fabriek. In de fabriek werken er 34000 personeelsleden waarvan 27000 uit Mladá komen. We bezochten het Skoda-museum en dan reden we met de bus het fabrieksterrein op en maakten kennis met de productie vanaf basisproduct tot afgewerkte auto. We zagen de volledige automatische lasafdeling waar honderden robots aan het werk waren om het chassis van de auto te lassen. Ook de hele grote ponsen om de verschillende metalen onderdelen te ponsen zagen we bezig.
In de namiddag gingen we de speciale rotsformatie van Prachovsky Skaly bezoeken met een natuurwandeling van 2u onder deskundige leiding van onze leerkrachten ter plaatse.
Op dag 3 moesten we terug vroeg uit de veren en reden we naar Kutna Hora, het meest pittoreske dorpje van Tsjechië. In Sedlec bezochten we eerst het knekelhuis waar sinds de 18de eeuw duizenden botten en schedels bewaard worden in de ondergrondse kerk. Daarna mochten we de kathedraal van Sedlec bewonderen met een uniek spektakel waarbij glazenwassers via klimtouwen naar boven moeten klimmen om de ramen te poetsen. Van daar te voet naar Kutna Hora voor een fotozoektocht en waar we de zilvermijnen bezochten. We daalden tot meer dan 40m onder de grond om de mijnschachten te zien. 's Avonds aten we een pizza gevolgd door een wandeling in Praag.